De OV-fiets stijgt wederom enorm in populariteit. Reizen met het openbaar vervoer brengt je vaak in de buurt van je bestemming. Soms is de afstand naar je eindbestemming net iets te ver of er is geen directe verbinding. Dan is de OV-fiets de ideale oplossing! Maar hoe werkt het huren van de OV-fiets dan precies? Op welke locaties is hij beschikbaar en hoe lang mag je er gebruik van maken? Wat moet je doen als hij kapot is of hij heeft schade geleden? Dit alles ga ik behandelen in dit artikel.
(Artikel gaat verder onder de advertentie)
De OV-fiets is voor het eerst in 2004 ingezet. Op dat moment was de fiets te verkrijgen bij 70 locaties in Nederland. Er waren toen 11.000 abonnementen afgesloten, verdeeld over 800 fietsen. In 2012 kon je al op 240 locaties terecht om een OV-fiets te huren. Destijds waren er al 140.000 abonnees en meer dan 6.000 fietsen. Sinds 2017 is de OV-fiets op meer dan 300 locaties te verkrijgen en is met 500.000 abonnees gigantisch gegroeid. Het aantal fietsen bedraagt nu meer dan 14.500. OV-Fiets was voorheen een eigen organisatie, sinds 1 januari 2008 is het een onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen.
De OV-fiets biedt je alle vrijheid om te reizen vanaf het punt dat je het eindstation verlaat. Voorheen was het noodzakelijk om een abonnement aan te schaffen waarvoor je een vast bedrag per maand betaalde. Tegenwoordig betaal je éénmalig €0,01 ter verificatie, waarna je je tegoed gebruikt van je OV-chipkaart. Belangrijk om te weten is dat dit alleen met een persoonlijke OV-chipkaart kan. Een anonieme OV-chipkaart kan dus geen gebruik maken van de dienst. Door het afschaffen van het abonnement wordt er nu enkel betaald per rit; Je betaalt €3,85 per rit en je mag de OV-fiets 24 uur lenen. Dit kan je drie keer achtereenvolgend doen, oftewel 72 uur maximaal. Er kan achteraf betaald worden door middel van een automatisch incasso. Het is mogelijk om een extra fiets te huren op hetzelfde abonnement.
Het ophalen en het inleveren van de OV-fiets is eigenlijk heel makkelijk. Omdat de fiets op 300 locaties te huur is binnen Nederland is er altijd wel één in de buurt. De kleinere stations zullen helaas nog geen gebruik kunnen maken van de dienst. Belangrijk om te weten is dat het inleveren op een andere locatie extra geld kost. Verschillende locaties binnen één station worden dus gezien als verschillende inleverpunten. Lever de OV-fiets daarom altijd in waar je hem hebt gehaald.
Gelukkig heb ik dit zelf nooit ervaren, maar als de fiets schade heeft geleden dient er een e-mail te worden verstuurd naar info@ov-fiets.nl. Belangrijk is om het fietsnummer te vermelden. Bij een zelfservice huurlocatie dient de schade te worden gemeld aan het toegangs- en betalingssysteem op het moment van inleveren. Als er schade is geleden door onzorgvuldig gebruik, dan zal de schade op de huurder verhaald worden.
Een lekke band wordt kosteloos geplakt of vervangen in de stalling waar de OV-fiets is gehuurd. Als je de band ergens anders laat repareren worden deze kosten niet vergoed.
Wat zijn jouw ervaringen in het gebruik van de OV-fiets? Goede of slechte ervaringen? Laat het mij weten!
De OV-fiets is natuurlijk niet het enige vervoersmiddel dat te huur is. Lees ook eens één van mijn andere artikelen over het huren van voertuigen!